Warme pannenkoeken

Vorige zondag (2 februari) was het lichtmis. Over de religieuze betekenis ga ik niet uitweiden, maar traditie wil dat er dan pannenkoeken gegeten worden. Blijkbaar zag men in een goudgele pannenkoek de zon. Zon of niet, voor mij is elk excuus goed om achter het vuur te staan!

Als je op zoek bent naar een goed recept, dan verwijs ik je graag door naar het recept in “Ons Bakboek”.

Ik ga het hebben over hoe je je pannenkoeken kan warm houden. Een tip die ik gelezen heb in de krant en die ik vorige zondag heb uitgetest.

Meestal begin ik een halfuurtje voor het eten met pannenkoeken te bakken zodat de hongerigen niet hoeven te wachten op een lekkere pannenkoek. Het probleem hierbij is: hoe kan ik die pannenkoeken warm houden?
Wat ik tot voor kort altijd deed: pannenkoeken stapelen op een bord met aluminiumfolie erover. Nu, dat is redelijk praktisch maar dat houdt de pannenkoeken slechts even warm. Je kan ook een oven opwarmen tot 40 graden en daar je pannenkoeken op temperatuur houden. Maar dat lijkt me vreselijk onpraktisch.

Ik ben zo blij dat ik zaterdagochtend de weekendkrant gelezen heb, waar ik de handige truc gelezen heb om pannenkoeken warm te houden.

Je doet het volgende: je vult een kom met water en brengt dit tot aan het kookpunt en hou het daarna kokend. Plaats een bord op de kom en hou hier je pannenkoeken op warm.

Wachten kan lang duren, daarom heb ik eerst het water op het vuur gezet en kon het langzaam aan opwarmen terwijl ik mijn pannenkoekenbeslag maakte. Eens het kookt mag het bord erop en kan je beginnen aan die lekkere pannenkoeken!

En stapelen maar!

Na een uurtje bakken waren de pannenkoeken even warm, alsof ze net uit de pan kwamen. Heerlijk!

Bedankt, Nieuwsblad. Nu bak ik nog liever pannenkoeken. 🙂

Leave a Reply

