Fruitvliegjes

Deze keer gaat het over een niet zo leuk weetje in de keuken. Ik heb namelijk een plaag -weliswaar op mini schaal- van fruitvliegjes. Zoals je misschien weet, zijn die heel vervelend om er vanaf te geraken. Ik ben begonnen met alle fruit, overschotjes en eender welk voedsel te bewaren in de koelkast.
Zo ook bananen, koude bananen vind ik niet lekker dus duim ik dat ik snel terug op kamertemperatuur kan bewaren.Nu bewaar ik ook gemalen koffie in de koelkast, zo hoort het ook, blijkbaar. Koffie zou beter en langer vers blijven in de koelkast, dus wie graag koffie drinkt: zeker eens proberen.
Dat terzijde.

 Geen voedsel om van te leven, ze zullen wel snel smelten als sneeuw voor de zon. Niet was minder waar.Tijd om het grof geschut boven te halen: zo’n spuitbus tegen vliegende insecten. Dat zal wel helpen! Na een uurtje jammeren van de katten, die vertoefden even in de gang, en wij ook trouwens, merkte ik dat het niet veel geholpen heeft.

Een verwarde Silke.

De dag later hetzelfde ritueel, met iets langer duwen op de knop van de spuitbus. Het moeten hardnekkige vliegjes zijn want enkele hadden het overleefd. Mijn radeloosheid vertaalde zich in heel wat geklaag en gezucht.
Een van de voordelen -ja, die zijn er- is dat de katten het leuk vinden om de vliegjes achterna te zitten en ze proberen te vangen.

 Na een zoektocht op het internet heb ik de truc gevonden!
De fruitvliegjes worden aangetrokken door zure geuren, rot fruit geeft immers een zure geur af dus dat is een logische redenering. Fruitvliegjes houden niet van zeep, het is zelfs giftig voor hen en dus: THEY DIE!
 Ik heb snel een glas gevuld met wat zeepsop en aangelengd met azijn. Dat werkt ook met wijn of gist gesmolten in water.

Verhoudingen heb ik niet gevonden, maar het grootste deel heb ik azijn gebruikt, enerzijds de vliegjes misschien sneller aangetrokken worden en anderzijds de geur van de zeep verdoezeld wordt.

Zet het op een plaats waar de meerderheid van de beestjes vertoeven, bij mij was dat in de keuken. Net zoals ik zal je heel verbaasd zijn over hoeveel vliegjes er zijn. Degoutant. Maar het werkt wel. Na een dag zijn er wel zo’n 20 vliegjes die eens proefden van het zure mengsel en het bekocht hebben met hun leven.

Silke blij, en zo moet het.

Leave a Reply

