Gedroogde tomaatjes

Nadat ik terug kwam van vakantie, wou ik mijn ervaringen delen over tomaten drogen in de oven. Dat was begin augustus, hoewel ik enkele keren de aanzet had genomen om te bloggen, voor een of andere reden kwam ik er niet toe om een post te schrijven.
Toen ik thuis kwam vond ik in de koelkast een diep bord gevuld met rijpe tomaten. Mijn tomaten op het terras hadden duidelijk geen verlof genomen.

Maar wat moet ik met zo veel kerstomaatjes? Slaatjes, ja, maar die kan ik niet op tijd opeten. Tomatensaus, daar heb ik andere tomaten voor. Op een bepaald moment kwam ik op het idee om zongedroogde tomaatjes te maken. Enfin, proberen, want het internet leert me dat dit niet altijd even makkelijk is.

Natuurlijk, veel zon komt er aan het drogen niet aan te pas. Hete lucht wel.

Tomaten drogen, in mijn ervaringen is het niet moeilijk en krijg je een mooi resultaat.

Om te beginnen is het belangrijk dat de tomaten van min of meer dezelfde grootte zijn. Zo drogen ze gelijk. Het drogen, dat neemt enkele uren in beslag, maar het is belangrijk dat je de tomaten in het oog houdt. Kijk dus eens regelmatig hoe het eraan toe gaat in de oven.

Dat zijn de belangrijkste factoren die invloed hebben op het resultaat.

Hoe begin je er aan?

We beginnen met gespoelde en afgedroogde tomaten. Ik heb kerstomaten gebruikt, maar je kan eender welke soort tomaat gebruiken, bij voorkeur een vlezige tomaat. Snij de tomaat in twee, of naar gelang de grootte in drie, stukken.
Als je houdt van sappige gedroogde tomaten, kies voor een bakplaat en schik er een vel bakpapier over. Gaat je voorkeur naar drogere tomaten, neem een ovenrooster waar je een vel bakpapier op legt.
Schik de tomaten met vel kant naar beneden op het bakpapier en laat wat ruimte tussen elk stuk tomaat. Kruid de tomaten met peper en zout, besprenkel ze lichtjes met olijfolie.
Neem enkele teentjes knoflook en verspreid ze over de schotel.

Verwarm de oven tot 90°C en plaats de tomaten in de oven. Naar gelang duurt het bij mij tussen 6 en 9 uur totdat de tomaten gedroogd zijn. Daarom is het belangrijk dat je het droogproces in het oog houdt, want dit hangt af van zo veel factoren; de oven, de tomaten, de luchtvochtigheid,…

Hou ook in de gaten of er niet te veel vocht condenseert in de oven, dit was bij mij het geval, dit verhelp je door de ovendeur even op een kiertje te zetten. Zo kan het vocht verdampen en bevorder je het proces.

Na lang te wachten heb je zelf gemaakte gedroogde tomaten. Eens afgekoeld, plaats de tomaten in een bokaal samen met wat kruiden naar keuze, ik heb gekozen voor tijm, knoflookteentjes en basilicum. Zet de tomaten helemaal onder met olijfolie, zo kan je ze een half jaar bewaren op een koele, donkere plek.

Leave a Reply

