Avocado

Even terug heb ik geblogd over hoe je een avocado plant kan kweken uit een pit. Ondertussen zijn vier maand verder -ongelofelijk hoe snel de tijd gaat!- en is het tijd voor een update.

Ik ben begonnen met 3 pitten en nu heb ik 1 plant. Slechts 1 pit heeft wortels aangemaakt. Een van van de andere pitten begon helemaal te beschimmelen en bij de andere heb ik helemaal niks gemerkt. Ik ben niet iemand die snel opgeeft, dus de bokaaltjes met water waar een pit boven hangt hebben hier lang gestaan.

Het is een leuk proces om te zien, als er iets gebeurt en als hetgeen dat gebeurt leidt tot een plant. Een langdurig proces, dat wel.

De pit leek zich klaar te maken om langs de naden te barsten, maar deed het niet, dit bleef voor een lange tijd zo. Tot opeens de pit begon te barsten gekruist op de naden, de onderkant had al heel wat speling. Het duurde ook niet lang toen ik de wortel zag ontspruiten.

De wortel groeide goed en snel, hij kwam al snel tegen de bodem van mijn bokaal. Ik begon me stilaan af te vragen wanneer de plant zou ontspruiten.

De pit was ondertussen nog wat meer open gegaan en ik kon de kern zien van de pit, ik zag iets groen. Hoera, het begint te kiemen!

Het duurde niet lang of de stengel kwam boven de pit uit en vormde de eerste blaadjes. Hij groeit goed. Dat geeft me een goed en voldaan gevoel. Ik ben opgelucht dat het niet voor niets is geweest en dat de plant goed gedijt hier.

Ondertussen staat hij geplant in een pot en is hij al wat groter dan op deze foto’s.

Leave a Reply

