Clafoutis met nectarines

Vorige week had ik voor een recept kokosmelk nodig, ongeveer de helft van wat er in zo’n blik zit. Met zo’n overschot kokosmelk, wat doe daar in godsnaam mee?

Waarom maken ze die blikken ook zo groot?

Mijn blog zou het niet nageven, maar het liefst maak ik desserts en gebak; wie mij kent weet dat maar al te goed. Daarom heb ik het internet afgeschuimd naar een gebakje dat vroeg om kokosmelk, én liefst eentje dat ik nog niet uitgeprobeerd heb.

Clafoutis met nectarines

Verwarm de oven voor tot 200°C.

Klop 3 eieren los en voeg 300 ml kokosmelk, 50 gram suiker, 1 eetlepel vanille-extract en een snuifje zout toe. Meng alles goed en roer als laatste 90 gram bloem onder het beslag. Meng voldoende tot je een glad beslag krijgt.

Vet een bakschotel met een diameter rond 20 cm, of een pan die geschikt is voor in de oven, in en verdeel hierin de in plakjes gesneden nectarines. Reken hiervoor zo’n 200 gram fruit voor. Giet het beslag over de plakjes fruit.

 Bak zo’n 45 à 50 minuten in de voorverwarmde oven en zet daarna de grill aan voor een tweetal minuten. Neem de clafoutis uit de oven en laat 10 minuten afkoelen. Bestrooi het gul met poedersuiker en dien op.
Omdat ik een kleine ovenschaal gebruikt heb, had ik slechts één ei nodig. Daarom heb ik de melk rechtstreeks toegevoegd aan het ei.
De eiren loskloppen
De suiker toevoegen. Het is belangrijk dat je de suiker snel mengt met de eiren aangezien suiker eieren kan verbranden.
Uiteindelijk krijg je een lopend beslag.
Mooi schikken van de partjes, of een poging tot.
Het beslag over het fruit verdelen
Gul bestrooien met poedersuiker na het bakken.

Wat is clafoutis eigenlijk?

Clafoutis wordt traditioneel gemaakt met kersen. Het is een dun beslag, lijkend op pannenkoekenbeslag. Qua uitzicht lijkt het op een dikke pannenkoek gevuld met stukjes fruit. Qua smaak en textuur bevindt het zich tussen een flan en een pannenkoek, vind ik.

Leave a Reply

