Appeltaartjes

Een lange tijd terug heb ik kleine ovenschaaltjes gekocht, ze komen van de IKEA. Ze zijn van steengoed, ik vind het heerlijk om daarmee te werken. Ik heb altijd al de voorkeur gehad voor de klassieke bakvormen. Voor mij geen siliconen vormen, ik vind dat maar rommel.

Ze zijn perfect om een taartje te maken voor mezelf wanneer dat een is dat mijn wederhelft niet lust. Zoals een lekkere appeltaart bijvoorbeeld. Hij is niet zot van warm fruit en heeft een hekel aan de geur van kaneel. Ik, daarentegen, ben er verzot op!

Voor een appeltaart begin je natuurlijk met enkele appels te schillen en in stukjes snijden. Ze schillen heb ik zelfs niet gedaan, meer vitaminen en meer kleur.

Neem suiker en kanneelpoeder ter hand en meng naar keuze een hoeveelheid onder de stukjes appel. Ik heb vanillesuiker gekozen, dat geeft nog wat extra smaak aan het taartje. En ook lekker veel kaneel.

Zo gemengd heeft het al direct wat weg van herfstige kleurschakeringen, heerlijk! Ik heb al terug zin om een appeltaart te maken.

Verdeel wat zanddeeg in de ovenschaal, ik had een overschotje zanddeeg dat ik hiervoor gebruikt heb maar dit kan je ook kant en klaar in de winkel kopen. Of zelf maken, dat neemt niet zo veel tijd in beslag. De overschot kan je invriezen want voor twee kleine vormpjes heb je niet veel deeg nodig.

Op de bodem strooi je een laagje bloem, dit gaat al het vocht van de appelstukjes opnemen tijdens het bakken, zo wordt het deeg niet wak en heb je straks een krokante taart.

Ik heb nog wat kaneel toegevoegd, natuurlijk.

Verdeel de appels over het deeg, dit mag zeker een torentje vormen want tijdens het bakken verliest het zijn volume. Geen schrik hebben om er te veel appelstukjes in te doen, het komt wel goed.

Als je nog overschot zanddeeg hebt kan je de taartjes versieren met bandjes bladerdeeg. Nu zijn ze klaar om in de oven te gaan.

20 minuutjes geduldig wachten terwijl ze bakken in een oven van 200 graden.

En aanvallen maar!

Leave a Reply

