Koffie

Ik hou van koffie. Om te verduidelijken: ik hou van pure koffie, geen melk en ook geen suiker. Ik lust het wel, maar ik drink mijn koffie het liefst zwart.

Koffie, daar ben je voor of daar heb je een hekel aan. Ook ik heb het moeten leren drinken; eerst melk met koffie, dan koffie met melk, en uiteindelijk gewoon koffie.

Als kind had ik ‘s ochtends de keuze uit: koffie. Als het brood oud was, vielen die bokes gesopt in koffie best nog mee. Zonder dit had ik misschien geen  coffeelover geweest?

Ondertussen drink ik koffie zoals ze dat in Scandinavië doen: veel. Caffeïne heeft geen effect op mij, dus hoef ik koffie niet te laten, misschien dat ik daarom veel koffie drink?

Ik ben gefascineerd door koffie want je kan er zo veel richtingen mee uit. Mate van branding, malen gaat van grof naar fijn, de manier van koffie zetten; dat allemaal bepaalt de smaak en de ervaring tijdens het drinken.

‘s Ochtends kies ik meestal voor een tas koffie gezet met de Dolce Gusto, dus koffie gezet met water dat onder hoge druk staat. Als ik meer tijd heb, geniet ik van een filterkoffie (dat tegenwoordig slow coffee genoemd wordt) of koffie gezet met de caffetière.

Koffie

De planten groeien het best in de regio’s rond de evenaar. Er zijn heel wat soorten koffiebonen maar de meest bekende bonen zijn Robusta en Arabica.

Robusta kenmerkt zich door een uitgesproken, en meestal bittere, smaak. Ook hebben ze een sterke umami of houtachtige smaak.

Arabica heeft een zachtere en verfijnde smaak, in de boon komen ook andere smaken tevoorschijn en die zijn meestal fruitig.

Roosteren

Koffiebonen kan je roosteren op verschillende sterktes, afhankelijk van de temperatuur waarop ze geroosterd worden.

Licht geroosterde bonen hebben ook een lichte body, de koffie voelt licht aan want op deze temperaturen komt er niet veel vrij van de oliën. Je smaakt hoofdzakelijk de fruitige en aardse toetsen van de boon. Er is weinig aciditeit aanwezig in licht geroosterde bonen en deze zullen niet bitter smaken.

Medium geroosterde bonen krijgen wat meer body want er komen al wat meer oliën vrij. Hierdoor heeft de koffie toetsen van noten en chocolade, en komt er een gekarameliseerde smaak vrij.

Donker geroosterde bonen verliezen body omdat ze zo hard geroosterd worden, de oliën aanwezig in de bonen verdwijnen. Er blijft een pittige, rookachtige smaak hangen. Naarmate bonen warmer geroosterd worden, smaken ze bitterder

Malen

Koffiebonen worden gemalen zodat ze hun aroma’s en smaak kunnen afgeven tijdens het zetten van koffie. Koffiebonen worden bij voorkeur op het moment zelf gemalen omdat koffie oxideert wanneer het in contact komt met lucht. Het verliest direct zijn aroma’s en er komt een zure smaak in de plaats.

Hoe fijner koffiebonen gemalen worden, hoe meer smaak er kan vrijkomen bij het zetten van koffie. Grove gemalen koffie geeft een slappere koffie dan fijn gemalen koffie.

Voor een espresso maal de de koffie zo fijn mogelijk, voor een gewone (filter)koffie kies je een grovere maling. Voor koffie gezet met een caffetière of een French press, maal je de koffie zo grof mogelijk want hier wordt de koffie niet gefilterd. Wanneer je fijn gemalen koffie gebruikt in een caffetière, komt er sowieso gruis terecht in de tas koffie.

  • Grof: Caffetière of French press, koud gezette koffie
  • Medium: Siphon, Chemex, filterkoffie, Aeropress
  • Fijn: Moka, Turkse koffie, espresso

Koffie zetten

Voor 250 gram water, dus ongeveer één tas koffie, heb je 16 gram koffie nodig.

Je begint met water op te warmen. Opgelet, om koffie te zetten hoeft water niet te koken! De perfecte temperatuur om koffie te zetten ligt tussen 90° en 96°. Dus als het water kookt, wacht dan enkele minuten eer je de koffie opgiet.

Bij het gebruik van een filter giet je eerst heet water door de filter, zo kan zit er nadien geen papiersmaak in de vers gezette koffie. Giet dit water weg.

Ondertussen kan je de koffiebonen malen als je elke ochtend de bonen zelf maalt. Weeg zo’n 16 gram koffie af. Doe de bonen in de filter of in de pot.

Wanneer het water op de juiste temperatuur is, giet een beetje water over de koffie. Wacht 30 seconden, zo heeft de koffie de tijd om te bloemen en komen alle aroma’s vrij. Roer de koffie om en giet voorzichtig de rest van het water over de koffie.

Laat doorlopen en geniet!

Leave a Reply

