Recept ─ Chili con pollo

Mijn lief is gek van Tex-Mex. Nacho’s, chili con carne, guacamole, tortilla’s; noem maar op. Toen we ontdekten dat er een bar in de buurt is waar je onder meer taco’s en burrito’s kan eten, duurde het niet lang voor we onze eerste voet binnen zetten. Natuurlijk was hij van de eerste hap verkocht. En ik ook.

Sindsdien hoor ik vaak die vraag terugkomen: “Wanneer gaan we nog eens een burrito eten?” Jammer voor hem, maar elke dag een burrito of taco eten lijkt me geen strak plan.

En of ik dat niet eens wil wagen om het zelf te maken want ik kan toch zo goed koken. Dan zijn ze daar, die complimentjes.

Wel goed, de vulling voor zo’n burrito lijkt me goed doenbaar om dat zelf eens te proberen. Maar dan die tortilla opvullen en oprollen? Ik ken mezelf goed genoeg: gegarandeerd hangt heel de keuken bekladderd met tomaat, bonen en gehakt.

Zo’n burrito opeten zonder kleerscheuren is voor mij al geen sinecure, ik ben ne smosser. Laat staan om hem dan eerst op te vouwen.

Godzijdank staat het internet aan mijn kant en heb ik een receptje gevonden dat dicht in de buurt komt van the real deal. Het is een eenpansgerecht en dat maakt alles dubbel zo leuk: niet goochelen met pannen en potten op het vuur (ik heb een onpraktisch vuur en hoewel er 4 vuren zijn geraak ik er amper 4 potten op kwijt) en er is amper afwas!

Je begint met in een grote pot flink wat olijfolie op een laag vuurtje op te warmen. Ondertussen heb je voldoende tijd om een ajuin fijn te snijden. Ik heb gekozen voor een ajuin en een sjalot omdat mijn ajuin aan de kleine kant is.

Eens fijngesnipperd voeg je de ajuin in de pot en laat het langzaam glazig worden. Zo heb je voldoende tijd om de kipfilets in stukken te snijden. Neem twee kipfilets en snij in bitesize stukken. Roer af en toe eens in de kom zodat de ajuin zeker niet bruint.

Kruid de stukjes kip voldoende met peper en zout, voeg ze daarna bij de ajuin. Verhoog het vuur wat zodat de kip kort kan aanbakken.

Voldoende tijd om alles af te wassen. Of foto’s nemen van de kat, gelokt door de heerlijke geur van kip.

Schuif alle kippenblokjes op naar één kant zodat ze slechts de helft van de kom bedekken. Aan de andere, vrije kant giet je de rijst. Één builtje rijst (snij het builtje open en giet de rijst in de pot) of 120 gram losse rijst. Geef de rijst tijd genoeg om wat aan te bakken, na enkele minuten worden de korreltjes wat glazig.

Voeg een blik tomaat in blokjes en een blik bonen toe. Ik heb gekozen voor rode bonen, maar je kan ook kiezen voor zwarte bonen.

Voeg een halve liter bouillon toe, ik heb gekozen voor kippenbouillon.

Ik heb de blikken uitgespoeld en dit water toegevoegd aan de kom en als laatste een bouillonblokje bij het geheel toegevoegd.


Kruid met komijn, paprikapoeder en cayennepeper; of vervang de laatste twee door chilipoeder als je dat in huis hebt.

Breng het aan de kook en laat het een half uur sudderen op een laag vuur. Roer regelmatig eens om en de rijst zou na een half uur het water opgenomen hebben.

Proef eens en kruid bij naar smaak.

Haal van het vuur en voeg gemalen kaas toe, wacht totdat de kaas gesmolten is. Snij enkele tomaten in blokjes en voeg toe aan de burrito.

Serveer met guacamole, zure room en eventueel wat nacho’s. Of in een wrap (burrito of taco).

Leave a Reply

