Ontdekt in juli

Eierkoker

Niet echt een ontdekking natuurlijk, maar onlangs heb ik een eierkoker gekocht. Wonende als foodie in een appartement (lees: weinig opbergplaats in een nog kleinere keuken) pakt een gewone eierkoker veel plaats in. Het is niet onhandelbaar groot maar het zou toch enkele frustraties teweeg brengen. Plus, ik heb helemaal geen nood aan zo veel eieren koken. We zijn maar met twee, hij is al geen fan van eieren (tenzij verwerkt in zoetigheden), dus eigenlijk kook ik eieren voor enkel mezelf.

Na wat onderzoek op het internet heb ik ontdekt dat er ook compacte eierkokers bestaan, zalig! Ik heb een mini-eierkoker voor maximum 3 eieren. Dat is perfect voor ons (mij). Geen half uur wachten tot het water kookt en de tijd in het oog houden (lees: hopen) dat het niet te hard of te zacht gekookt is.

Blåbärbullar

Wij zijn op vakantie geweest naar Zweden. Het begint stilaan een traditie te worden, maar ge zou voor minder. Prachtig land, vriendelijke mensen (wij Belgen kunnen daar nog wat van opsteken, denk ik) en perfect om gewoon met tent en auto door het land te trekken. Plaatsje waar de tent opgezet kan worden, geen probleem! Je mag dat doen waar je wil (als het geen natuurreservaat is). Zo hebben we aan een meer onze tent opgezet, zelfs aan de zee. Niets beter dan wakker worden en een duik nemen in een fris meer!

Naast de vele meren vind je in Zweden ook veel bessen, waaronder blauwe bessen. (Het leuke daaraan is dat je ze zomaar mag plukken. In een bosrijk gebied zie je regelmatig wel een auto aan de kant geparkeerd staan.

Onze eerste ochtend in Zweden, toen hadden we nog geen brood en beleg bij, dus hebben we wat koeken (bullar) gekocht. Mijn eerste keuze: een kaneelbroodje (kanelbulle). Typisch Zweeds en ze zijn, net als ik, zot van kaneel. Heerlijk.

Als tweede broodje had ik eentje gekozen met blauwe bessen. Ik kende het niet maar het klonk lekker. En inderdaad, dat was verrassend lekker. (Wel enorm zoet. Zweden zijn enorme zoetebekken dus dat was wel te verwachten.)

Verder heb ik het niet meer tegengekomen, maar ik hoop dat ik binnenkort een recept vindt dat in de buurt komt van dat broodje!

Leave a Reply

