Daring Bakers ─ Gluten free seed and nut loaf

For the August challenge Susan from The Kiwi Cook dared us to make Seed & Nut Loaf – a super-healthy and gluten-free alternative to standard wheat-based bread.

Deze maand heb ik al wat gezondere recepten gepland om te delen met jullie en het is heel toevallig dat voor augustus we de uitdaging kregen om een gezond alternatief brood te bakken. Zonder bloem, zonder gluten en gevuld met heerlijke, gezonde zaden en noten.

Paleo bread

Ik heb voor het stone age bread gekozen. Dat is een paleo brood, een voedingsstijl die teruggaat naar de paleolithicum, het tijdperk van de jagers en verzamelaars. Het komt er op neer dat je alles mag eten wat je in dat tijdperk ook kon eten. Geen verwerkt voedsel (graan, melk, kaas, aardappelen). Het is dus een pure en gezonde levensstijl. Zowat alle vlees, vis, groente, fruit en noten zijn paleo.
Het uitgangspunt van paleo is dat de mens met de landbouwrevolutie erg veranderd is van eetpatroon maar onze genen zijn nog niet aangepast naar dat dieet, waardoor we al even niet gezond leven. We zijn genetisch ingesteld om hoofdzakelijk vetten en proteïnen te eten, maar het huidig voedingspatroon is hoofdzakelijk opgebouwd met koolhydraten (granen, aardappelen). Hieruit volgen de ‘welvaartstziektes’ zoals diabetes en overgewicht.

Paleo bread

Zelf ben ik ook overgewicht, omdat ik de laatste jaren te veel producten at die tjokvol zitten met koolhydraten. Ik ben op het punt gekomen waar ik de klik heb gemaakt, het is genoeg geweest. Natuurlijk, ik ben een bakker/ patissier en al die suikers ga ik nooit volledig uit mijn leven kunnen bannen. Maar ik probeer mijn inname te minderen (wat niet zo eenvoudig is aangezien suikers verslavend werken) en probeer bewuster in het leven te staan. Dat doet deugd. Echt waar! Het is een moeilijke stap en mijn lichaam verlangt nog altijd naar suiker en snelle koolhydraten. Mede door deze uitdaging heb ik de stap gezet om gezonder te eten, zonder grote aanpassingen te maken in gewoontes (wat moet ik eten als ik geen brood meer kan eten?).

Nu goed, hier volgt het recept (ja, toch nog!). Het is een heel eenvoudig recept, in feite alle ingrediënten mengen, in een broodvorm en de oven in.

Stone Age brood

Recept voor 1 paleo brood.

Wat heb je nodig?
  • 100 gram pompoenzaden
  • 100 gram zonnebloempitten
  • 100 gram amandelen
  • 100 gram walnoten
  • 100 gram lijnzaad
  • 100 gram sesamzaad
  • 5 eieren
  • 1 dl olijfolie
  • 2 tl zout

Verwarm de oven voor op 160°C.
Meng alle ingrediënten in een mengkom, ik heb de eieren er eerst in gedaan en losgeklopt met een vork en daarna alle noten, zaden, olie en zout erbij gevoegd. Het is niet nodig om de noten fijn te hakken, ze mogen in zijn gehele in de kom.
Neem een vel bakpapier en snij het op de maat van de bodem van jouw broodvorm. Plaats het in de broodvorm en stort het mengsel in de bakvorm. Plaats in de oven en bak gedurende een uur.

Paleo breadPaleo bread

Voor het brood kan je zaden en noten wisselen naar eigen smaak. Zelf ben ik niet happig op walnoten maar ik eet wel graag pecannoten dus heb ik de walnoten ingeruild voor pecannoten. Zo kan je dat doen voor wat je maar wil en kan je makkelijk een brood maken naar jouw voorkeur en favoriete smaken.

Processed with VSCOcamPaleo bread

Enjoy!

Leave a Reply

