Indulge ─ Moelleux cake

moelleux copy
Op druilige dagen, zoals nu, meestal zo wanneer de zomer overgaat in herfst, heb ik altijd goesting in iets hartverwarmend maar bovenal: chocolade. Mijzelf wikkelen in een warm dekentje of een zachte trui brengt dat met zich mee, denk ik. Ik hou meer van de gezelligheid van het dekentje dan van de warmte van de chauffage. Liever wegkruipen onder een dekentje dan de thermostaat omhoog te krikken.

Ik heb mezelf getrakteerd op een moelleux cake, ik kan er geen betere naam voor verzinnen maar het beschrijft perfect wat het is. Een kruising van luchtige chocoladecake, soufflé en een lauwe vloeibare kern. Heerlijk!
Het leuke eraan is dat ik dit enkel voor mezelf gemaakt heb, één portie: dat is snel en gemakkelijk. Alles is klaar op 5 minuten en dan hoeft het een kwartier in de oven. Zowat de slow food versie van de cake in a mug. Cake in een tas, ingrediënten bij elkaar smijten en in de microgolf laten ‘bakken’ (lees: drogen tot je een spons hebt). Ik heb het vaak geprobeerd maar nooit iets gemaakt dat voldoet aan mijn eisen. Waarschijnlijk zijn die cakes in a mug lekker voor mensen zonder smaakpapillen of een standaard. Maar goed, dit is lekker, niet zo snel klaar maar toch redelijk snel. Net genoeg om je geduld op de proef te stellen.

Chocolicious is ‘ie zeker!

Moelleux cake

Dit heb je nodig:

  • een grote mok
  • 1 eiwit
  • 1 ei
  • 3 eetlepels suiker
  • 2 eetlepels bloem
  • 100 gram chocolade
  • 50 gram boter

En zo doe je het:

Verwarm de oven voor op 170°C.

Smelt de chocolade en boter op een laag vuur. Om drama te voorkomen smelt ik de boter eerst en voeg dan pas de chocolade toe. Ik gebruik de boter dus om de chocolade te smelten want met onvoldoende ervaring slaag je er snel in om chocolade te verbranden. Roer regelmatig om, chocolade smelt meestal sneller dan je denkt, en het behoudt zijn vorm dus het ziet er niet gesmolten uit.

Klop het eiwit op in de tas. Je kan het ook in een apart kommetje opkloppen wanneer je niet genoeg ruimte hebt voor je klopper. Ik heb mijn eiwit opgeklopt met een melkopschuimer, haha, mijn tas was te klein om de klopper hiervoor te gebruiken en met de melkopschuimer lukte dat verrassend goed. Klop het ei luchtig met de suiker en voeg toe aan het eiwit, meng onder elkaar.

Als de chocolade gesmolten is, spatel je de chocolade en boter onder het eimengsel. Voeg de bloem toe en spatel het eronder.

Klaar! Zet de tas in de oven en bak 15 à 20 minuten. Hij is klaar wanneer hij goed gerezen is, de buitenkant gebakken en de binnenkant nog lopend is. Haal uit de oven en laat even afkoelen want zo is hij makkelijker om te eten (de tas is dan wat afgekoeld).

Je kan de cake ook altijd klaarmaken in een hoge ovenvaste vorm, maar een tas werkt perfect voor mij en het is ook nog eens makkelijk vast te houden.

Enjoy!

Leave a Reply

