Daring Bakers ─ Irish soda bread

For the month of September Meredith from the Poco Loco Olsons challenged us to experiment with soda bread.

Soda brood wordt gemaakt met bicarbonaat en botermelk. Het zuur in de botermelk activeert de bicarbonaat en zo krijgt het brood zijn luchtigheid.
Het is een heel simpel brood want er komt geen gist aan te pas. Dit houdt ook in dat het niet hoeft te rijzen waardoor het snel in de oven kan. Heel snel zelfs: kneden en klaar!

Ik heb gekozen voor een klassiek Iers soda brood. Met een klassieker ga je nooit fout en het ligt ook het dichtst bij het authentieke brood. Het recept heb ik gevonden op de website die het Ierse sodabrood in eer wil houden.

Dit heb je nodig:

  • 4 koppen bloem
  • 1 theelepel bicarbonaat
  • 1 theelepel zout
  • 400 ml botermelk

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 220°C. Meng bloem, bicarbonaat en zout. Meet de hoeveelheid botermelk af en giet het beetje bij beetje bij de droge ingrediënten terwijl je het deeg voortdurend kneedt. Eens goed gemengd en het gevormd is tot uniform deeg, het hoeft zeker niet lang gekneed worden. Vliesvorming is niet nodig voor dit type brood want dan kneed je de luchtigheid eruit. Kneden totdat alles goed gemengd is tot een stevig deeg is meer dan voldoende.

Bol het deeg wat op en leg het in een ingevette cakevorm en plaats er een cakevorm bovenop. Je kan het ook bakken in een ovenvaste kom, dat heb ik gedaan. Ik heb mijn brood gebakken in een pot van Le Creuset. Dit neigt naar het klassieke Dutch Oven en ik wou mijn brood zo authentiek mogelijk houden.

Plaats de pot in de warme oven en bak het brood 30 minuten met het deksel op de pot. Haal hierna het deksel er af en bak verder gedurende een kwartier. Het brood is goudbruin en klinkt hol wanneer het klaar is.
Laat afkoelen.

Het ziet er een heel rustiek brood uit, dat komt omdat het niet lang gekneed hoeft te worden. Maar laat je niet bedotten door zijn uiterlijk want het brood smaakt heerlijk. Verbazingwekkend heel smaakvol want je hoeft er niet veel werk in te steken. Door de botermelk krijgt dit toch heel wat smaak.

Enjoy!

4 thoughts on “Daring Bakers ─ Irish soda bread

  1. Ooh dat ziet er heerlijk uit! Ik krijg er spontaan honger van! Echt een mooi brood om te zien. Het lijkt wel haast een grote cupcake! Ik ga je recept zeker eens proberen, ik hou ook zo van bakken!

    Like

    1. Dankjewel! Altijd leuk om te horen dat ik je geïnspireerd heb.
      Je moet het zeker eens maken, het heeft een andere smaak en textuur dan het brood dat we gewoon zijn. Het is ook zo eenvoudig om te maken, eens geen kwartier deeg staan kneden mag ook al eens, hè ;).

      Like

Leave a Reply

