Restjes ─ Botermelk taart

Ik had van thuis een fles botermelk meegenomen, dat had ik nodig voor het soda brood dat ik gemaakt heb onlangs. De botermelk komt van bij de boerderij, het is dan ook puurder en bijgevolg veel lekkerder. Ik had niet alles gebruikt maar wou dat wel graag opgebruiken. De vraag is: wat kan je daar nu mee maken (dat ook lekker is)? Het is uiteindelijk een taart geworden. Een taart met botermelk, hoe dat gaat smaken was afwachten.
Het verdict: heel lekker!

Daarom deel ik het recept dat ik gebruikt heb graag!

Dit heb je nodig:

  • 400 gram suiker
  • 100 gram boter
  • 3 eieren
  • 45 gram bloem
  • grote snuif zout
  • 225 ml botermelk
  • een rol kruimeldeeg
  • 60 gram pecannoten

Zo maak je de taart:

Rooster de pecannoten in de oven, laat afkoelen en hak grof.
Vet een taartvorm in en bedek met het kruimeldeeg.
Laat de oven verwarmen tot 150°C.
Klop de boter luchtig en voeg de suiker toe en meng goed. Voeg de eieren één voor één toe en klop stevig na elk ei. Spatel de bloem en zout onder het deeg. Als laatste spatel je de botermelk er voorzichtig onder.

Stort het deeg in de taartvorm, bestrooi met de pecannoten en bak de taart tussen een uur en een uur en 20 minuten. De vulling moet stevig aanvoelen.

Leave a Reply

