Daring Bakers ─ cheesecake

For the month of November Krista & Nicole of  Two Cups of Sugar challenged us to make our own version of cheesecake crumble pie.

Deze challenge brengt een twist aan de klassieke cheesecake. We waren ook heel vrij in onze keuze, er zijn zo veel varianten dat je zeker en vast iets vindt dat je aanspreekt. Ik twijfelde tussen een zoete variant met appel en streusel of een hartige variant met knapperig spek.

Uiteindelijk ben ik voor dat laatste gegaan. Aangezien ik een zoetbek ben, ligt de uitdaging om een hartige taart te maken voor de hand. Ik ben helemaal geen fan van hartige taarten of gebak, een vriendelijke afwijzing voor quiche of een hartige pannenkoek mag je van mij zeker verwachten. Dat eerste ligt misschien ook aan het feit dat ik alleen nog maar mislukte quiches gegeten heb. Bah aan zompige taartbodems.

cheesecake.jpg
De foto is genomen net voor het eten, het was dus al donker; vandaar de slechte kwaliteit van de foto. scuzi.

Dit heb je nodig:

  • 1 vel kruimeldeeg
  • 450 gram roomkaas
  • 60 ml slagroom
  • 60 gram gemalen kaas
  • 1 sjalot
  • 2 eieren
  • peper en zout naar smaak
  • Topping:

    • Spek
    • zongedroogde tomaten
    • nacho’s
    • gemalen kaas

Zo maak je de cheesecake

Verwarm de oven voor op 160°C.
Neem een taartvorm en beleg die met het vel kruimeldeeg.

Doe de roomkaas in een mengkom en klop de kaas los. Zelf heb ik een mengeling gebruikt van zachte geitenkaas en ricotta. Ik denk dat je hierin wat kan kiezen, zo lang je maar een zachte, romige kaas gebruikt.

Voeg de eieren één voor één toe en roer telkens onder de kaas. Snipper de sjalot fijn en voeg hem ook toe, samen met de gemalen kaas. Kruid af naar smaak. Giet het kaasmengsel in de taartvorm.

Plaats de taartvorm in een grotere ovenschaal en zet voor de helft onder met water, we gaan dus de cheesecake au bain marie of indirect bakken. Plaats de schaal in de oven en laat de taart 45 tot 55 bakken.
In het midden moet de taart stevig aanvoelen wanneer hij klaar is. Haal uit de oven en laat volledig afkoelen.

Je kan de taart nog een nacht laten rusten in de koelkast, maar ik heb de taart dezelfde avond aangesneden en dat was geen probleem.

Voor het serveren bestrooi je de taart met (een) topping(s) naar keuze. Ik heb gekozen voor krokante spek in stukjes, stukjes nacho’s en zongedroogde tomaten.
De zongedroogde tomaten gaven een frisse toets aan het geheel en de nacho’s zorgden voor een verrassende crunch.

Enjoy!

Leave a Reply

