Indulge ─ Baked Alaska

Baked Alaska is één van mijn favoriete desserts, ook al is het een caloriebommetje. Het kan wel eens smaken, van het leven moet je genieten.

Voor wie het niet kent; het is een dessert dat bestaat uit drie componenten: cake, roomijs en meringue.

Voor deze keer ben ik, als bakker, wat stout geweest want ik heb zo’n cake-deeg dat enkel nog afgebakken moet worden gekocht. I know, het is niet veel werk om dat zelf te maken, maar toch. Op die moment had ik er echt geen zin in. Sorry. Ik heb het mij ook wel beklaagd want zo lekker was het niet. Gelukkig dat ik het gekocht heb om de baked alaska te maken, lekker ijs en lekkere meringue maken veel goed. Oef!

Ik heb die verpakking leeg geknepen over vier ronde uitsteekvormpjes en dan de instructies gevolgd om het af te bakken. Deeg in zo’n verpakking is ook niet het meest ergonomische product. Ik denk dat er zowat meer beslag aan mij en in de keuken hing dan in de vorm. En zo lomp ben ik ook weer niet. Soit, vooruit met de geit!

IMG_20151107_205116

Je hebt nodig:

  • 1 stukje cake of brownie per persoon
  • een grote schep roomijs per persoon
  • 2 eiwitten
  • 100 gram suiker

Dresseer het plakje cake op een dessertbord. Neem het roomijs uit de diepvriezer, zo heeft hij enkele minuten de tijd om schepbaar te worden.

Doe de eiwitten met de suiker in een mengkom en klop het eiwitten tot er stijve pieken gevormd worden. Schep nu een grote bol ijs en plaats hem op het plakje cake.

Schep het eiwit helemaal rond de cake en het roomijs zodat het helemaal bedekt is met een dikke laag meringue. Je kan ook het eiwit in een spuitzak lepelen en rond het dessert spuiten. Als ik zin heb in dit dessert doe ik dit snel met een lepel, mocht ik dit serveren bij een avondje eten zou ik wel de moeite doen om de spuitzak boven te halen. Aan jou de keuze! 🙂

Bijna klaar! Enkel nog het eiwit bruinen met een brander of in de oven onder de grill. Je moet geen schrik hebben dat het ijs gaat smelten, de dikke laag meringue is de perfecte isolatie.

Enjoy!

Leave a Reply

