Indulge ─ Cookie brownie

Sinds mijn ouders kippen hebben neem ik van thuis altijd een doos eieren mee, ze hebben er altijd op overschot. Voor mij het perfecte excuus om wat meer te bakken! Ik ben toch op het punt gekomen waar ik besef dat een dieet ten eerste ongezond is en ten tweede nutteloos. Ik doe gewoon waar ik zin in heb en leef gelukkig. Liever dat dan streven naar iets onmogelijk. Ik ga altijd een foodie zijn en dat ga je er ook altijd aan zien. So what!

Het is nog eens tijd om mijn all time favourite te maken: brownies! Begrijp me niet verkeerd, het moet een goede brownie zijn, en die kom je niet vaak tegen. Vereisten zijn: krokant laagje bovenaan, smeuïg en stevig daaronder. Zalig! Ik zou een ganse schotel kunnen verorberen. Ik heb gelukkig het perfecte recept daarvoor en ik ben ook zo gul om dat te delen. Make the world a happy place one brownie at a time, klinkt toch goed in de oren, niet?

Om eens iets anders te proberen (lees: om de brownie nog lekkerder te maken) heeft de brownie onderaan een laagje cookie dough.

IMG_20151206_195226

Cookie dough

  • 1 ei
  • 150 gram boter
  • 160 gram suiker
  • 225 gram bloem
  • grote snuif zout
  • 200 gram chocoladedruppels (eventueel bakvast)

Leg op voorhand de boter uit de koelkast zodat het op kamertemperatuur kan komen. Klop de boter los en romig en voeg de suiker toe. Roer goed door elkaar en voeg dan het ei toe. Klop het tot een romige brei. Spatel de bloem en zout eronder. Als laatste voeg je de druppels chocolade toe.

Giet uit in de ingevette bakschotel en verdeel gelijkmatig over de bodem. Laat opstijven in de koelkast.

Brownie

  • 225 gram boter
  • 250 gram fondant chocolade
  • 4 eieren
  • 225 gram kristalsuiker
  • 225 gram bruine suiker
  • 50 gram bloem
  • 50 gram cacaopoeder
  • snuif zout
  • eventueel: 100 gram fijngehakte noten, 100 gram chocoladedruppels

Smelt de boter op een laag vuur. Voeg de chocolade toe wanneer de boter gesmolten is en zet het vuur af. Zo kan de chocolade zeker niet te warm worden en verbranden, de chocolade smelt wel door de warmte van de boter.

Ondertussen klop je de eieren met de suiker luchtig. Klop ze zo luchtig mogelijk, zo krijg je ook een fijnere structuur in de brownie. Voeg de chocolade en boter toe wanneer beide volledig gesmolten zijn, spatel het er onder. Spatel daarna de bloem, cacaopoeder en zout onder de massa. Naar eigen voorkeur kan je nog wat fijngehakte noten of stukjes chocolade toevoegen aan het beslag, maar ik kan je verzekeren dat de brownie zo ook al heerlijk smaakt.

Stort het beslag uit bovenop het deeg, bak 45 à 55 minuten in een voorverwarmde oven op 175°C.

Enjoy!

IMG_20151206_184736

One thought on “Indulge ─ Cookie brownie

Leave a Reply

