Pecan en esdoorn cake

Ik heb onlangs ‘Keuken’ van Nigella Lawson gekocht, omdat ik werk in het weekend tot ‘s avonds laat en manlief dus zelf een potje moet koken. Hij is totaal geen keukenheld en is het ook niet gewoon om vers gekookt te eten voordat hij mij leerde kennen en heeft dus niet veel kunnen oppikken. Ik vind Nigella altijd fantastisch als ik haar bezig zie op tv, zo natuurlijk en ik krijg door haar altijd zin om te koken!

81sfvvvxq7lMocht ik zijn gang laten gaan zou hij de vrijdag gewoon twee pizza’s kopen, maar ik heb toch liever dat hij iets gezonder eet wanneer ik er niet ben. Ik heb ook geen zin om op voorhand eten voor hem te maken, wij hebben ook geen microgolfoven waar je alles kan insmijten.

Dus voilà, het perfecte excuus om nog eens een kookboek in huis te halen! Ondertussen heb ik er al meer recepten uit klaar gemaakt dan hij. Maar dat was te verwachten, zeker. 😉

Onder andere de cake met pecan en esdoorn siroop vulling. Het is een tulband cake en dat ziet er ook al direct meer presentabel uit dan een gewone cake. Ik zou eens wat meer tulband vormen in huis moeten halen, vooral die van Nordic Ware vind ik prachtig.

Voor de vulling:

  • 75 gram bloem
  • 30 gram boter
  • 1 theelepel kaneel
  • 150 gram pecannoten
  • 125 ml ahornsiroop

Hak de noten grof. Meng de bloem en boter totdat je een crumble-achtige textuur hebt. Voeg de noten en kaneel toe aan de crumble. Meng de ahornsiroop er onder totdat je een kleverige brij krijgt. Zet opzij en maak het beslag.

Voor het beslag:

  • 300 gram bloem
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 1 theelepel soda
  • 125 gram zachte boter
  • 150 gram suiker
  • 2 eieren
  • 250 gram (zure) room

Verhit de oven tot 180°C. Meng de bloem, bakpoeder en soda in een kom. Je kan ook zelfrijzende bloem gebruiken, dat is makkelijker maar ik had er geen in huis. Klop in een mengkom de boter crèmig en voeg de suiker toe en meng goed. Voeg afwisselend een eetlepel bloem en een ei toe, voeg daarna de rest van de bloem toe terwijl je klopt. Voeg daarna de room of zure room toe.

Je kan kiezen voor de zure room als je de zoetigheid van de esdoornsiroop wat wilt uitbalanceren. Ik had er geen in voorraad dus is het gewone room geworden, maar dat is niet erg want ik ben toch een zoetebek. 🙂

Schep iets meer dan de helft van het beslag in de ingevette tulbandvorm. Smeer het beslag langs de kant omhoog zodat je een kuiltje creëert waarin de pecannoten-vulling in kan. Zo kan de vulling niet lekken naar de buitenkant en krijg je een mooie, egale wand.
Verdeel de vulling in het kuiltje en bedek de vulling dan met de rest van het beslag. Strijk de bovenkant glad.

Zet de vorm 40 minuten in de oven, maar kijk al eens na 30 minuten of de cake al dan niet gaar is. Dat staat zo in het boek, bij mij was de cake nog niet klaar na 40 minuten dus heb ik hem laten staan in de oven toen hij klaar was. Of dat aan de vorm lag of aan de oven, geen idee.
Wat ik bedoel is dat de baktijd sterk afhangt van verschillende dingen en dat je gewoon in de gaten moet houden of ie klaar is of niet.

IMG_20160113_212828.jpg

Leave a Reply

